Multimedia

Kolory Młodej Polski

Uczniowie klasy 3a po raz pierwszy uczestniczyli w lekcji prowadzonej w Muzeum Śląskim w Katowicach a dotyczącej młodopolskiego malarstwa. Mieli okazję pogłębić swoją wiedzę dotyczącą tej epoki i jej nurtów oraz stylów i przypomnieć sobie co nieco z lekcji języka polskiego. W pierwszej kolejności pani Justyna Pietroczuk oprowadzająca młodzież po Galerii polskiej sztuki nowoczesnej (1800-1945) nawiązała […]

Uczniowie klasy 3a po raz pierwszy uczestniczyli w lekcji prowadzonej w Muzeum Śląskim w Katowicach a dotyczącej młodopolskiego malarstwa. Mieli okazję pogłębić swoją wiedzę dotyczącą tej epoki i jej nurtów oraz stylów i przypomnieć sobie co nieco z lekcji języka polskiego.
W pierwszej kolejności pani Justyna Pietroczuk oprowadzająca młodzież po Galerii polskiej sztuki nowoczesnej (1800-1945) nawiązała do zjawisk, wydarzeń, które sprowokowały artystów do stworzenia nowej koncepcji sztuki, rozpowszechniania innego przekazu niż ten z pozytywizmu. Zwróciła uwagę na niepewność związaną z końcem wieku XIX, jednocześnie przytaczając ku lepszemu zrozumieniu przykład bardziej współczesny – obawy w 2000 roku związane z końcem drugiego tysiąclecia. By jednak nie pozostawać zbytnio długo w dekadenckim nastroju, młodzież została poproszona o pogrupowanie się i przystąpienie do pierwszego zadania dotyczącego impresjonizmu.
Sześć zespołów przystąpiło do poszukiwania cech tego kierunku w sztuce na podstawie między innymi ,,Lata” Józefa Pankiewicza. Szybkie uporanie się z zadaniem i coraz większa swoboda oraz odwaga w odpowiadaniu na zadane pytania, włączaniu się do rozmowy pozwoliła uczniom przejść do kolejnych poleceń związanych już nie ściśle z impresjonizmem, a kolejno z chłopomanią (na podstawie na przykład ,,Pobielacza grobów” Wlastimila Hoffmana, ,,Siewcy” Leona Wyczółkowskiego) i z symbolizmem reprezentowanym w galerii przez obrazy Jacka Malczewskiego (,,Pożegnanie z pracownią”,  ,,Tobiasz z aniołami” czy ,,Chrystus i Samarytanka”).
Bystre przyglądanie się dziełom pozwoliło dostrzec szczegóły umykające zazwyczaj przy zwiedzaniu wystaw oraz pobudziło uczniów również  do wnikliwej analizy symboli zawartych w obrazach i wypowiadania się na temat warsztatu oraz techniki danych malarzy.
Po symbolizmie przyszedł czas na secesję i modę uwiecznioną przez artystów. Uczniowie bez problemu na podstawie ,,Śpiącego Stasia” Stanisława Wyspiańskiego przypisali m.in.: falistą linię i wyraźne kontury oraz ornamenty do cech stylu secesyjnego, dopatrując się również wspomnianej charakterystycznej linii w ,,Portrecie aktorki Idalii Pawlikowskiej” Leona Wyczółkowskiego. Z pewnością jednak uwagę młodzieży bardziej przykuł piękny, czarny kapelusz na głowie postaci czy długa suknia z falbanami i trenem.
Jak na jedno z niewielu wyjść poza szkołę, w jakich udział wzięła w ostatnim czasie klasa 3a, można uznać tę wycieczkę za naprawdę udaną i prawdopodobnie owocną w wiele przemyśleń na temat młodopolskiego malarstwa. Oby jak najczęściej młodzież mogła w ten sposób ugruntowywać zdobytą wiedzę i zagłębiać się dzięki niej w kulturze.

 

Tekst: Marta Ukleja
Zdjęcia: Magdalena Bula